Díla české provenience.
Jako díla české provenience jsme vybrali nástěnnou malbu z Emauzského kláštera, který byl založen císařem Karlem IV. a kam jste s námi mohli zavítat. Detaily jsou hůře čitelné díky staletím, kdy na malby působilo klima (ambit byl původně otevřený) a zkázu dokonal nálet z února 1945, kdy jedna z bomb dopadla přímo do rajského dvora. Zvěstování je jedno z nejzachovalejších polí rozsáhlého cyklu lidské spásy. V levé části vidíme archanděla Gabriela, který právě přilétl na obláčku. Pronesený pozdrav se tentokrát nachází na bílé pásce. Panna Marie sedí na trůnové architektuře a je opět vyrušena z četby. Kubínová zmiňuje, že architektura této scény pracovala se světlem/stínem přicházejícími do ambitu, které pomohlo trůn prostorově modelovat. Detaily tváře Bohorodičky jsou hůře čitelné, ale vidíme krásné gesto údivu rukou. Nechybí tu pověstná váza lilií ani Bůh Otec, kterého vidíme v horní části pole.

Nemohu nevzpomenout na Zvěstování od Mistra Vyšebrodského oltáře, které se řadí k tomu nejlepšímu i v evropském kontextu. Klasická scéna je obohacena o motiv rosy kanoucí z oblaku, ve kterém vidíme Boha Otce. Dle některých badatelů může jít o manu (symbol Kristovy inkarnace). Rosa jako symbol neposkvrněnosti dopadá na rozpraskanou zemi, kterou zavlažuje až nám z ní vyrůstá symbol čistoty (lilie). Jako další flóra je zobrazen stromek s dvojitým kmínkem, který může být aluzí na rajské stromy (strom života a strom poznání dobrého/zlého) či na dvojí inkarnaci Krista jako Boha i člověka. Páv je zde jako symbol věčnosti. Otevřená truhlička s poklady (kdo hledá, ten najde :-)) značí, že Panna neshromažďuje poklady na zemi ale v nebi. Modrá drapérie se zlatou lilií, do které je Gabriel oděn, není asi náhodná. Může odkazovat na heraldiku francouzských panovníků z rodu Valois či na svatební plášť Blanky z Valois (první manželka Karla IV.).

V pozdím středověku se nakrátko objevuje ještě specifické téma Zvěstování jako lov na jednorožce, které symbolizuje neposkvrněné početí Panny Marie. Námět se objevuje až do Tridentského koncilu, který ho již dále „nedoporučuje“. U nás se jedná o ojedinělý motiv. Krásným příkladem je Oltář z Jeníkova (kol 1460). Zkrocený jednorožec (symbol Krista ) spočívá v klíně Panny Marie. Archanděl Gabriel je zobrazen jako lovec troubící na roh se 4 psíky představující ctnosti: Pravdu (Veritas), Pokoj (Pax), Spravedlnost (Iustitia) a Milosrdenství (Misericordia). Netypické je umístění archanděla, většinou přichází k Marii zleva a zde je opak. V pravé horní části nám opět nechybí holubice Ducha svatého a Bůh Otec. Máme zde typické symboly čistoty a neposkvrněnosti:
uzavřená zahrada
uzavřená brána
věž s uzavřenou branou
zapečetěný pramen
Mariánské květiny jako je lilie, konvalinka
nádoba s hostiemi je poukaz na inkarnaci a eucharistii
Následující Zvěstování zleva: Archa z Jeníkova, Zvěstování z kaple sv. Kříže na Karštejně a Zvěstování z r. 1460 z Národní galerie
Lenka Kliková
Rodilý Pražák s náruživou láskou k hradům, zámkům, galeriím a pražským kavárnám. Praha ji baví, za deště i zimy, za každého počasí, stačí se jen naladit na správnou notu. Od pochmurné gotiky, přes hravý barok až k počátkům moderny.



